Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Fundamentals of neurology: an illustrated guide
Authors: --- ---
ISBN: 9781588904508 Year: 2006 Publisher: Stuttgart Thieme

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Neurologische aspecten van ontwikkelingsproblemen bij kinderen
Authors: --- ---
ISBN: 9789044111552 Year: 2006 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Hersenfuncties bij leer- en ontwikkelingsstoornissen
Authors: ---
ISBN: 9789044123678 Year: 2008 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat moeten leraren en leerlingbegeleiders weten over de menselijke hersenen? Om hierop een antwoord te geven, gaan we kort in op groei en bouw van de hersenen als orgaan. In, een voor leraren veel spannender, volgend deel kijken we naar wat op dit ogenblik geweten is over het functioneren van de hersenen. We doen dit op drie manieren. Vooreerst kijken we naar het hersenweefsel: welke structurele of chemische afwijkingen kunnen het bestaan van leer- en ontwikkelingsstoornissen verklaren? Ten tweede worden basisprincipes van enkele (oude en recente) medische beeldvormingtechnieken verklaard, om vervolgens een overzicht te geven van belangrijke, wetenschappelijke studies die helpen aan te tonen hoe anders de hersenen van leer- en ontwikkelingsgestoorde kinderen en volwassenen werken. Sommigen hebben echter geen hoge pet op van medische beeldvorming. Zij kijken veel liever naar wat mensen doen en hoe ze het doen en of daar patronen in te herkennen zijn. Daarom gaan we in een derde deel in op enkele beroemde, zoniet beruchte, stellingen die gebaseerd zijn op 'gelijktijdig optredende gedragssymptomen'. (Bron: covertekst)


Book
Psychologie: inleiding voor de professionele bachelor
Authors: --- ---
ISBN: 9789045521664 Year: 2008 Publisher: Antwerpen de Boeck


Book
Wegwijs in dementie op jonge leeftijd : een praktische gids voor personen met jongdementie, familie en hulpverleners
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789020974041 Year: 2007 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dementie komt niet alleen voor op oudere leeftijd. Ook mensen die nog relatief jong zijn, krijgen soms te maken met dementie. 'Voor ons is alles te vroeg. Ik voel me een jonge weduwe wiens partner nog leeft.' Dementie op jonge leeftijd raakt het gezin en de familie extra hard. Jonge mensen hebben vaak een grote vriendenkring, hobby's, een job, opgroeiende kinderen en vooral een hoop plannen voor de toekomst. Dat maakt het accepteren van de ziekte nog zwaarder.Dit is het allereerste Nederlandstalige boek over jongdementie. Het biedt een klare kijk op de specifieke problematiek van dementie onder de leeftijd van 65 jaar. In vergelijking met dementie op oudere leeftijd zijn de hulpvragen aanzienlijk complexer, zowel voor de familie als voor de hulpverlener. De auteurs trachten op deze vragen heldere antwoorden te geven.Thema's als diagnosestelling, oorzaken, erfelijkheid en medicatie komen uitgebreid aan bod. De lezer krijgt meer inzicht in de beleving en het veranderende gedrag van de persoon met jongdementie, doorheen het ganse traject. De manier waarop familieleden omgaan met het ziekteproces wordt eveneens belicht. Daarnaast bevat het boek concrete informatie rond uitkeringen en tegemoetkomingen, diensten voor informatie en ondersteuning, thuis- en residentiële zorg, juridische aspecten en autorijden. Informatieve hoofdstukken wisselen af met indringende getuigenissen en bruikbare adviezen.


Book
Aandacht en geheugen
Author:
ISBN: 9789038212166 Year: 2008 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inhoudsopgave 1. Aandacht Wat is aandacht? Arousel Selectieve aandacht Beperkte capaciteit of beperkte hulpbronnen? Aandacht als controle Actiecontrole 2. Geheugen Geheugen, leren, onthouden en vergeten Sensorisch geheugen Kortetermijngeheugen Het werkgeheugen Episodisch langetermijngeheugen Semantisch langetermijngeheugen Interacties in het langetermijngeheugen Dit handboek richt zich op de psychologische functieleer, de studie van de psychologische functies en verrichtingen aan de hand van een empirische-wetenschappelijke methode, met het doel theorieën en modellen te ontwikkelen, te toetsen en toe te passen in praktische situaties. De tekst is opgesplitst in twee grote delen. Het deel in verband met aandacht is onderverdeeld in hoofdstukken over arousal, selectieve aandacht, de besteding van en de controle over hulpmiddelen, automatische en gecontroleerde informatieverwerking, en controle van de eigen plannen en acties. De geheugenproblematiek wordt uitgediept in het tweede deel met hoofdstukken over het sensorisch geheugen, het kortetermijngeheugen, het werkgeheugen, het episodisch langetermijngeheugen, de representatie en opslag van kennis en de interactie (opnieuw!) tussen de opslag van nieuwe en reeds aanwezige kennis. Bevat een uitgebreide bibliografie, personenregister en trefwoordenregister.


Book
E-dementie
Authors: --- ---
ISBN: 9044116282 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De vergrijzing van onze bevolking stelt ons voor nieuwe uitdagingen. Professionele medewerkers in de ouderenzorg worden steeds meer geconfronteerd met personen met dementie. De behoefte aan adequate en actuele vorming is groot. De Expertisecentra Dementie Vlaanderen willen met deze uitgave tegemoetkomen aan deze nood. E-dementie tracht aan de hand van vaak voorkomende en herkenbare situaties een gids te zijn. Hoewel het geen boek is met pasklare oplossingen, zoket het naar ee goede praktijkvorming vanuit het oogpunt van de persoon met dementie, diens familie en de hulpverlener. Centraal staat attitudevorming. Thema's als omgaan met moeilijk hanteerbaar gedrag of omgaan met familieleden van personen met dementie worden uitvoerig besproken. Enkele concrete situatieschetsen zetten aan tot discussie waarbij verworven kennis, vaardigheden en attitudes naar de noodzakelijke basiscompetenties leiden. De bijgevoegde cd-rom laat toe om deze opleiding zelfstandig of in groep te doorlopen. Dit maakt E-dementie tot een geïntegreerd vormingsinstrument voor iedereen die betrokken is in de zorg voor en de begeleiding van personen met dementie en hun omgeving. Dit boek met cd-rom presenteert een elektronisch leerprogramma dat zowel professionele als niet-professionale zorgverstrekkers helpt te begrijpen wat er met hun dementerende naaste (partner, ouder, familielid, buur) gebeurt en hoe ze daar adequaat op kunnen reageren. Voor dit leerproces kozen de auteurs voor de SITO-benadering, met vier leerroutes: studeren, informeren, testen en opzoeken. Het programma is interactief opgebouwd: er is wisselwerking tussen de cursist en het programma (oplossingen van oefeningen, feedback, tips etc.). De taal is helder en toegankelijk, er zijn vele voorbeelden, gevallenstudies en enkele zwart-witfoto's. Het programma leent zich ook goed voor groepsdiscussies. Het deel 'Opzoeken' bevat een lijst met websites, een verklarende woordenlijst en een literatuurlijst. De bijlagen bevatten een informerende tekst over dementie, uitleg over een zorgboerderij en de expertisecentra Dementie Vlaanderen en een interview over dementie en het levenseinde. Een informatieve en praktische cursus in een mooie vormgeving. (Redactie Vlabin-VBC) © NBD Biblion

Neurophysiological basis of movement
Author:
ISBN: 9780736063678 0736063676 Year: 2008 Publisher: Champaign Human Kinetics

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Neurophysiological Basis of Movement, Second Edition, has been thoroughly updated and expanded, making it more comprehensive and accessible to students. With eight new chapters and 130 pages of fresh material, this second edition covers a wide range of topics, including movement disorders and current theories of motor control and coordination. By emphasizing the neurophysiological mechanisms relevant to the processes of generating voluntary movements, the text targets advanced undergraduates or beginning graduate students who want to better understand how the brain generates control signals and how the peripheral apparatus executes them. (Bron: www.humankinetics.com)

Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by